fredag 8 december 2017

Sammanställning 2017

Jag tjuvar lite och gör årssammanställningen redan nu. Från den 10e december fram till den 1a januari har vi middagsmörker, då går inte solen över horisonten alls. Vi fick iofs ut en liten skvätt under denna period förra året, men den är försumbar (0,1kWh) så jag chansar.

Händelser:
De stora händelserna under året är såklart att vi gick från mini-anläggning (2,3kWp) till normal-anläggning (6,0kWp) och att länsstyrelsen nu har hunnit i kapp och kommer betala ut solcellsstödet inom en snar framtid, planen var att använda stödet till att återinvestera det i fler paneler - men nu har vi bestämt att det blir tillbehör till husbilen istället. Vi känner oss nöjda med 6kWp helt enkelt.

Sammanfattningen av vädret/produktionen, får bli "katastrof" för oss som gillar sol. Vi räknar som bekant kWh/kWp, dvs hur många kilowatttimmar ger varje installerad kilowattpeak. Under 2016 som vi tyckte var ett dåligt år kom vi upp till 888kWh/kWp, i år kom vi till 798 (90 mindre). Jag har skrivit om 902kWh/kWp och det hade vi de första 12 månaderna efter start av anläggningen som var i april 2016. Kanske är det den dåliga sommaren som gör att vi inte är så sugna på att köpa mer paneler just nu? Men å andra sidan så vet vi att det kommer bättre somrar framöver. Jag ser i vilket fall fram mot nästa vår/sommar när vi får möta solen med våran 6,0kWp anläggning - jag tror att det kommer ge en hel del.

Dax för lite siffror då, avrundar till hela kWh.
Summering 2017
Produktion: 3.249kWh
Sålt: 1806kWh (56%)

Totalt under våra 2 år
Produktion: 4.837kWh
Sålt: 2439kWh (50%)
Det blev givetvis mindre producerat under 2016 pga 2 saker, vi startade i april och anläggningen var betydligt mindre.

Ekonomiskt har det trots den sämre produktionen inte hänt något, vi ligger kvar på en pay-off tid på ca 11år.

En lite intressant detalj är produktionsrekordet. Med 2,32kWp fick vi som mest ut 17,96kWh på ett dygn, med 5,7kWp fick vi ut 42,98. Dividerar jag 17,96kWh med 2,32kWp så får jag 7,7kWh/kWp. Dividerar jag 43kWh med 5,7kWp får jag 7,5kWh/kWp. Det motbevisar mig, då jag länge känt att det är nått knas på den nya anläggningen. Den mår nog bra ändå.

Jag räknade även på hur mycket ström jag egentligen köper från Vattenfall nu. Dom rapporterar förbrukningen genom att visa vad jag totalt köper, men jag säljer ju en del också, så den vill jag dra av för att se hur mycket annan el har jag köpt. Vi har köpt totalt 11.498kWh varav 1.805kWh är "vår egen ström", så totalt har vi köpt 9.693kWh. Nästa år räknar jag kallt med att komma  ner till närmare 8.500kWh (pga utbyggnaden). Jag tycker att det är ganska bra med tanke på att uppskattad elförbrukning var ca 27.000kWh när vi köpte huset. Bör väl påpeka att besparingen mestadels kommer från konverteringen från direkt el till bergvärme.